Door Karen van ’t Oever
Kenmerkende signalen zoals vermoeide gezichten, klachten over werkdruk, negativiteit in het team, frequent verzuim en veel verlof wijzen op uitdagingen in de inzetbaarheid. Als deze punten herkenbaar zijn, ben je eigenlijk al te laat voor een goed gesprek over inzetbaarheid.
Juist wanneer je te maken hebt met tevreden medewerkers die volop werkplezier ervaren, is het van belang om nu al te bespreken hoe je ervoor kunt zorgen dat dit in de toekomst zo blijft. Een effectieve aanpak is het bespreekbaar maken van het werkvuur van je medewerkers. Daarin komen essentiële onderwerpen aan bod, zoals: Wil je dit werk doen? Kun je het doen? En hoe ervaar jij je werkomgeving?
Het is belangrijk om inzicht te krijgen van hoe het met medewerkers gaat. Vraag naar life events, de werk-privé balans, fysieke/mentale toestand en ontdek waar jouw collega energie van krijgt. Welke werkwaarden heeft hij of zij? Zolang er geen sprake is van verzuim, kan en mag je alles vragen en afspraken met elkaar maken.
Wanneer je merkt dat een collega opeens minder vrolijk binnenkomt of ander gedrag vertoont, is het door de onderlinge relatie die jullie hebben opgebouwd gemakkelijk om de medewerker hier direct op aan te spreken! Durf te benoemen als je bijvoorbeeld merkt dat een functie niet (meer) bij iemand past. Ga in gesprek met een frequent verzuimer en maak afspraken om dit in de toekomst te voorkomen. Voer dus tijdig, wanneer het goed gaat, een goed gesprek en zorg dat je medewerker met energie naar huis gaat en ook weer met energie op zijn werk komt voor de lange termijn!
Samen werken we aan duurzame inzetbaarheid en een positieve werkomgeving. Benieuwd naar meer? Hou de LEV arbo LinkedIn pagina in de gaten voor een inspirerende casus!
0 Comments
Leave a comment