Hoe ga je als Arbo dienstverlener om met culturele verschillen bij je klanten.
Interculturele samenwerking en communicatie brengt een mooie mix van interactie. En soms wat extra uitdaging. Het vereist begrip van culturele verschillen, effectieve communicatiestrategieën en vooral: openheid en nieuwsgierigheid naar de ander.
LEV arbo stemt bij haar klanten waar verschillende culturen samenwerken vooraf goed af om de samenwerking tot een succes te brengen. In onze werkwijze zetten we vragenlijsten in voor zowel leidinggevenden en medewerkers gericht op inzetbaarheid en werkplezier. Deze vragenlijsten bieden we bij organisaties met meerdere culturen ook Engelstalig aan.
Sinds kort werkt Lev Arbo samen met een Internationale Universiteit die wereldwijd educatie biedt. Dit betekent vele culturen bij elkaar en weinig bekendheid met de Nederlandse wetgeving. Om een succesvolle samenwerking neer te zetten hebben we ervoor gekozen de volgende gedragsafspraken en werkwijze te hanteren:
- Cultuuronderzoek: Leer meer over de culturele achtergrond van de klant, inclusief hun normen, waarden, gedragingen en communicatiestijlen. Begrijp hoe deze aspecten de manier waarop mensen denken en handelen beïnvloeden.
- Interpersoonlijke vaardigheden: nieuwsgierigheid, empathie, flexibiliteit en openheid vinden we van het grootste belang. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen en het bevorderen van een positieve samenwerking.
- Communicatie: Houd rekening met taalbarrières en zorg voor duidelijke communicatie. Als er een taalbarrière is, kan het nuttig zijn om tolken of vertaaldiensten in te zetten. Gebruik eenvoudige taal, vermijd jargon en controleer regelmatig of de boodschap correct is begrepen.
- Non-verbale communicatie: Wees bewust van non-verbale signalen, omdat deze in verschillende culturen verschillende betekenissen kunnen hebben. Let op lichaamstaal, gebaren, oogcontact en fysieke afstand en check regelmatig of de bedoeling van je boodschap overgekomen is.
- Training en bewustwording: Organiseer trainingen en workshops op het gebied van preventie en verzuim. Leer leidinggevenden effectieve strategieën zodat ze kunnen omgaan met conflicten die kunnen ontstaan door culturele verschillen.
- En vooral: heb respect voor diversiteit: Toon respect en waardering voor de diversiteit in de organisatie. Sta open voor verschillende perspectieven en vermijd vooroordelen of stereotypen.
Door deze benaderingen toe te passen, kan Lev Arbo samen met deze en andere interculturele klanten met veel plezier samenwerken! Wil jij dat ook? Mail ons op hallo@levarbo.nl. We gaan graag met je in gesprek!
0 Comments
Leave a comment